آموزشی

مهم‌ترین دلایل خرابی سیستم های هیدرولیک چیست؟

مهم‌ترین دلایل خرابی سیستم های هیدرولیک چیست؟

دلایل خرابی سیستم های هیدرولیک

برداشته شده از سایت yorkpmh

زمانی که سیستم هدرولیکی شما از کار می‌افتد پیدا کردن علت آن می‌تواند سخت باشد.

یک سیستم هیدرولیکی می‌تواند دارای سامپ، موتور، پمپ، دریچه و… باشد، هر کدام از این بخش ها می‌تواند علت ناکارآمدی یک سیستم باشد.
تازه درباره ی خطای انسانی اسمی نبردیم که میتواند یکی دیگر از دلایل نقض سیستم هیدرولک باشد.

اگر سیستم شما از کار می‌افتد شما باید بدانید چرا خراب شده، چگونگی خراب شدن و درست کردن آن را نیز پیدا کنید تا بتوانید دوباره از سیستمتان به خوبی استفاده کنید.

علت های شایع خرابی سیستم های هیدرولیک

1.آلودگی آب و هوا

اصلی ترین دلیل خرابی سیستم های هیدرولیک آب و هوا هستند، با توجه به تحقیقات انحام شده آب و هوا می‌تواند 80-90 % خرابی های سیستم های هیدرولیک را در بر بگیرد.

پمپ خراب، نغض سیستم و درجه حرارت می‌توانند باعث دو آلودگی موجود بشوند.

آلودگی هوا ورود هوا به یک سیستم هیدرولیک است و از دو نوع تشکیل شده است: هوادهی و کاویتاسی، هر دو می توانند در طول زمان با فرسودگی پمپ و اجزای اطراف آن آسیب شدیدی به سیستم هیدرولیک وارد کنند.

آلودگی سیالات هیدرولیک و حتی گرم شدن بیش از حد سیستم. اگرچه ما تولید کننده پمپ نیستیم، اما می دانیم که آگاهی از این نوع آلودگی ها و نحوه شناسایی علائم بسیار مهم بوده و باید همیشه شما این علائم را جدی بگیرید.

کاویتاسیون: روغن هیدرولیک از حدود 9 درصد هوای محلول تشکیل شده است که پمپ می تواند آن را بیرون بکشد و منفجر شود و به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی در پمپ و آسیب به پمپ و سایر اجزای یک سیستم هیدرولیک شود. اگر پمپ هیدرولیک شما صدای ناله می دهد، می توانید این مشکل را شناسایی کنید.

هوادهی در سیستم های هیدرولیکی : هوادهی زمانی اتفاق می افتد که هوا از یک منبع بیرونی وارد حفره پمپ شود. معمولاً اتصالات شل یا نشتی در سیستم باعث این مشکل می شود. هوادهی همچنین هنگامی که پمپ کار می کند صدایی ایجاد می کند که صدایی شبیه به ضربه زدن است.

آلودگی آب نیز یکی دیگر از مشکلات شایع در سیستم های هیدرولیک است، بیشتر اوقات بخاطر متراکم شدن یا چکیدگی بر اثر درجه ی حرارتی به وجود می‌اید.

آب با تغییر دمایی که دارد بعد از مدتی باعث تنزل دادن سیستم هیدرولیک و بخش های آن می‌شود. ظاهر شیری در مایع هیدرولیک می تواند به شما در شناسایی آلودگی آب کمک کند.

2.مشکلات حرارتی

سیستم های هیدرولیکی که در محیط های بسیار سرد یا بسیار گرم کار می‌کنند به مرور زمان کیسری مشکلاتی برایشان پیش می‌اید. علائم مشکلات می‌توانند گزینه های زیر باشند:

  • تنگی لوله:دما می‌تواند باعث شود که لوله تنگ شود و جلوی رفت آمد مایع را بگیرد و باعث چکه شدن و آسیب به لوله ها و سیستم شود.
  • اکسیداسیون سیال: گرمای شدید می تواند باعث اکسید شدن و غلیظ شدن سیال هیدرولیک شود. این ضخیم شدن سیال می تواند باعث ایجاد تجمعاتی در سیستم شود که جریان را محدود می کند، اما همچنین می تواند توانایی سیستم برای دفع گرما را کاهش دهد.
  • غلیظ شدن سیال: دماهای پایین ویسکوزیته روغن هیدرولیک را افزایش می دهد و رسیدن روغن به پمپ را سخت تر می کند. قرار دادن سیستم ها قبل از رسیدن روغن به دمای 70 درجه یا بیشتر تحت بار می تواند از طریق کاویتاسیون به سیستم آسیب برساند.

در بحث دما، اتلاف گرما معمولا باعث می‌شود سیستم های هیدرولیکی به بالاترین کارایی خود نرسند و در بحث محیطی بیشتر سرما است که به        سیستم های هیدرولیکی اسیب می‌زند.

3. سطوح و کیفیت مایعات

سطح و کیفیت سیال می تواند بر عملکرد سیستم هیدرولیک تأثیر بگذارد. سطوح پایین سیال و فیلتراسیون نامناسب می تواند منجر به آلودگی هوا شود، در حالی که آلودگی مایع می تواند باعث مشکلات دما شود. نشت می تواند هر دو موضوع را تشدید کند.

استفاده از نوع صحیح سیال نیز ضروری است، زیرا روغن های هیدرولیک خاصی با کاربردهای خاص سازگار هستند. حتی گزینه های روغنی وجود دارد که مقاومت بالاتری در برابر مشکلات مربوط به دما دارند. حتی برخی از روغن‌ها افزودنی‌های ضد سایش و ضد کف را برای کمک به جلوگیری از سایش و آلودگی هوا ارائه می‌کنند.

4.خطای انسانی

خطای انسانی یکی از اصلی ترین مشکلاتی هست که در بسیاری از خرابی های سیستم های هیدرولیک دیده می‌شود.برخی از رایج ترین خطاهایی که ممکن است منجر به عدم فشار پمپ هیدرولیک شما شود شامل موارد زیر است:

  • نصب های معیوب: نصب نادرست هر جزء در یک سیستم هیدرولیک می تواند منجر به خطاهای شدید شود. به عنوان مثال، شفت پمپ ممکن است در جهت اشتباه بچرخد و بر افزایش فشار تأثیر منفی بگذارد، یا ممکن است لوله‌ها به درستی نصب نشده باشند که منجر به نشتی شود.
  • قطعات ناسازگار: یک نصاب بی تجربه ممکن است اجزای ناهماهنگ را کنار هم قرار دهد و منجر به خرابی های عملکردی شود. به عنوان مثال، یک پمپ ممکن است موتوری داشته باشد که بیش از حداکثر سرعت درایو آن کار کند.
  • نگهداری یا استفاده نادرست: استفاده از سیستم‌هایی خارج از قابلیت‌های عملیاتی آن‌ها یا عدم انجام تعمیر و نگهداری منظم، برخی از شایع‌ترین علل آسیب‌دیدگی سیستم هیدرولیک هستند، اما به راحتی از طریق سیاست‌های تعمیر و نگهداری به روز و آموزش اصلاح می‌شوند.

 

 

 اگر علاقه به آشنایی روغن های هیدرولیک را دارید این مقاله را از دست ندهید.

برای خرید تمامی اتصالات هیدرولیک می‌توانید از سایت ما دیدن فرمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *