آموزشی

فرق بین هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟

فرق بین هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟

فرق بین هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟

فرق بین هیدرولیک و پنوماتیک، سلام امروز با مقاله ای آموزشی آمده ایم که  5 مورد مهم و به شما عزیزان یاد بدهیم.

همانطور که می‌دانید در دنیای صنعتی مدرن نیروهای زیادی مانند برق وجود دارند که به کمک انسان آمده اند.

اما نیرویی مانند برق نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی تمامی نیاز های صنعتی انسان باشد و در اینجا است که انسان به منبع نیروهای قوی تری مانند پمپ ها، جک ها و… هیدرولیکی نیازمند می‌شود.
دوستان دقت داشته باشید این مقاله از سایت enggarena برداشته شده است که موضوع کلی سایت مربوط به هیدرولیک و صنعت آن می‌شود.

تفاوت های بین هیدرولیک و پنوماتیک.

1.اولین تفاوت منبع انرژی

در سیستم‌های هیدرولیکی منبع انرژی  روغن هیدرولیکی می‌باشد، که به صورت محدود بوده و استفاده از آن نیز هزینه بر است.

اما در سیستم های پنوماتیکی منبع اصلی انرژی هوا(گاز فشرده) می‌باشد که کاملا رایگان بوده و هیچگونه محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.
اگر کار شما با سیستم های هیدرولیک است بهتر است این مقاله را بخوانید:

مهم‌ترین دلایل خرابی سیستم های هیدرولیک چیست؟

2.فشار کاری

در سیستم های پنوماتک به علت وجود هوا به عنوان منبع انرژی، فشاری که می‌توانند به وجود بیاورند تا حد 16 بار است(پارامتر اندازه گیری این دستگاه ها بار(Bar) میباشد.)(شما برای بالا بردن آب به ارتفاع 10 متر تنها نیاز به 1 بار فشار دارید!)

اما در سیستم های هیدرولیک این فشار می‌تواند از 50 بار تا 300 بار افزایش پیدا کنند و در مواردی به حدود 700 بار هم می‌رشد!!.

3.مدار باز و مدار بسته

سیستم های هیدرولیکی دارای مدار بسته بوده. در سیستم های هیدرولیکی یک مخزنی وجود دارد که مایع روغن را نگهداری می‌کند و پس از انتقال مایع و استفاده از آن در پایان کار روغن ار راه های برگشتی به مخزن اولیه بر میگردد، در کل می‌توان گفت در سیستم های هیدرولیک منبع انرژی بازیافت می‌شود.

اما در سیستم های پنوماتیک مدار باز بوده و هوایی که توسط کمپرسور ها مکیده می‌شود پس از اتمام کار تخلیه شده و دیگر به سیستم باز نمی‌گردد. سیستم های پنوماتیکی هیچگونه مخزنی برای نگهداری هوای فشرده ندارند.

4.نوسانات

در سیستم های هیدرولیک به علت این که منبع انرژی مایع است نسبت به سیستم های پنوماتیکی تراکم پذیری بیشتری دارد و به همین علت دقت و عملکرد در سیستم های هیدرولیکی بسیار بالاتر است.

اما در سیستم های پنوماتیکی منبع انرژی بسیار تراکم پذیر و فرّار است به همین خاطر نمی‌توان ازش به عنوان یک منبع دقیق استفاده کرد.

مثال:در سیستم های بالابر که هیدرولیک هستند به راحتی می‌توان جک را به اندازه ی ارتفاع مورد نیاز جا به جا کرد و در آن ارتفاع نگه داشت.

اما در سیستم های پنوماتیک به علت این که کنترل کردن فشار هوا بسیار سخت تر است حرکت های داخل سیلندر های سیستم بسیار بریده بریده بوده و دارای نوسانات زیادی می‌باشد و بیشتر بهتر است برای کارهای فشار لحظه ای استفاده شود.(مانند شیلنگ‌های کارواش)

5.میزان آلودگی توسط سیتم های هیدرولیکی 

سیستم های هیدرولیکی به علت این که دارای روغن می باشند، محیط را بسیار آلوده می‌کنند، اما در سیستم های پنوماتیکی به علت اینکه از هوا استفاده میشود هیچگونه آلودگی محیطی ایجاد نمی‌شود.

در صنایعی که بهداشت بسیار مهم بوده معمولا از سیستم های پنوماتیکی استفاده می‌شود.

اصلی ترین فرق بین هیدرولیک و پنوماتیک .

اگر در کل بخواهیم فرق بین هیدرولیک و پنوماتیک را بگوییم، منبع انرژی را میتوان اصلی ترین تفاوت آن دانست.

در سیستم های هیدرولیکی روغن مایه به کار گرفته می‌شود و این باعث می‌شود که سیستم های هیدرولیکی یکسری مزایا داشته باشند.

اما در سیستم های پنوماتیکی منبع انرژی فشار هوا می‌باشد و این منبع خوبی ها و بدی های خودش را دارد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *